
vrijdag, augustus 08, 2008
Vincent Laforet pakt in voor Peking
Zie ook de reeks Equipment Packing - Olympic Style.
woensdag, augustus 06, 2008
FOTODOK lezingenavond met Martin Parr, Andrew Phelps & Erik Kessels
Lezingenavond bij FOTODOK- Andrew Phelps / Erik Kessels / Martin Parr
Datum: Woensdag 24 september 2008
Locatie: Debatcentrum TUMULT- Aanvang: 19:30 / Zaal open: 19:00
Entree: 7,50 / Studenten 5,00 (collegekaart tonen aan de deur)
Z.s.m. reserveren via info@fotodok.org is aan te raden, het aantal plekken is beperkt.
In de maanden september en oktober is er veel meer te doen op het gebied van fotografie in Utrecht. De verschillende partijen - Academiegalerie, Centraal Museum, FOTODOK, UCK & SFU - hebben daarom onder de naam Utrechts Licht de handen in een geslagen om alle evenementen onder de aandacht te brengen. Meer informatie over Utrechts Licht is te vinden op www.fotodok.org.
Nieuwe tentoonstelling in Getty Images Gallery: "London Through a Lens"
De fototentoonstelling "London Through a Lens" is vanaf maandag 18 augustus geopend. "London Through a Lens" laat in de Getty Images Gallery Londen op een unieke manier zien door alledaagse beelden van mensen en gebouwen uit het heden en verleden van de stad tentoon te stellen.
De tentoonstelling laat een selectie van unieke en nog niet eerder vertoonde foto's zien die allemaal uit het Getty Images Hulton archief komen. De collectie bevat uniek materiaal dat de sociale, culturele en politieke geschiedenis van de Engelse hoofdstad weergeeft. Variërend van twee jonge Fulham-fans die op weg zijn naar een voetbalwedstrijd tegen Ipswich tot winkelend publiek in Petticoat Lane en foto's gebouwen van de stad. Door het alledaagse leven in Londen te laten zien geeft de Getty Images Gallery de bezoekers het echte gevoel van Londen.
Op 4 september wordt door Time Out Guides (bekend van de reisgidsen) ook het boek "Londen Through a Lens" gepubliceerd.
Tentoonstelling: maandag 18 augustus – zaterdag 27 september 2008
Openingstijden: Maandag - Vrijdag: 10.00-18.30, Zaterdag: 12.00-18.00
Vrije toegang
Getty Images Gallery
46 Eastcastle Street
London W1W 8DX
+44 (0)20 7291 5380
www.gettyimagesgallery.com
Dichtstbijzijnde metro: Oxford Circus
Bepaal het beeld van DAG
Vote Paris!
dinsdag, augustus 05, 2008
Arles en Annie Leibovitz in Metropolis
1. Der bekannte Modeschöpfer Christian Lacroix ist dieses Jahr Gastkurator bei den 39. „Rencontres photographiques“ in Arles, seiner Geburtsstadt, die er vor 40 Jahren verließ. 60 Ausstellungen laufen bis 14. September in Arles. Lacroix legte großen Wert darauf, dass „die Mode diese Rencontres nicht auffrisst“, wie er selbst sagte. Um die enge Beziehung zu seiner Geburtsstadt deutlich zu machen, bat er die Einwohner von Arles per Anzeige in der Lokalzeitung, ihre Hochzeitsfotos für eine Ausstellung mit dem Titel „Die Brautleute von Arles“ zur Verfügung zu stellen, die bis 14. September im Bischofspalast zu sehen ist. „Metropolis“ war dort und stellte fest, dass ein besonderer Bezug zwischen diesen Fotos und Lacroix’ Kreationen besteht.
2. Vom 18. Juni bis 14. September 2008 zeigt die „Maison Européenne de la Photographie“ (MEP) in Paris eine Ausstellung der amerikanischen Porträtfotografin Annie Leibovitz, die durch ihre glamourösen Prominentenfotos für Magazine wie „Rolling Stone“ oder „Vanity Fair“ berühmt wurde. In letzter Zeit machte sie auch ganz anders geartete Aufnahmen von ihren Verwandten und Freunden, zum Beispiel vom Alltag ihrer Eltern, von der Geburt ihrer Kinder und vom Tod ihrer Lebensgefährtin Susan Sontag.
Annie Leibovitz möchte die Grenze zwischen Öffentlichem und Privatem verwischen. Aber welche Beziehung gibt es zwischen ihren ausgeklügelten Fotos von Persönlichkeiten des öffentlichen Lebens und den privateren Pseudoamateuraufnahmen? Worin unterscheidet sich die Künstlerin von anderen amerikanischen Fotografen, die seit den 60er Jahren führend auf dem Gebiet des Starporträts sind wie Richard Avedon, Herb Ritts oder Peter Lindbergh.
Anders als Avedon vermittelt Annie Leibovitz mit ihren Porträts seit 40 Jahren eine Sicht des gelackten, selbstsicheren, hegemonialen und standardisierten Amerika. Sie verwendet ein aus der Werbung geschöpftes Know-how, dem sie heute härtere, in Richtung Amateurfoto gehende Bilder entgegensetzt. Welche Ideologie, Moral und Psychologie steckt dahinter? „Metropolis“ traf die Künstlerin in der MEP.
maandag, augustus 04, 2008
Kleur of zwart-wit - Buitenkant of binnenkant
Ted Grant
Gefotografeerde Fortis-klant ontsteekt in woede tegen Volkskrant

Foto Martijn Beekman/ De Volkskrant
De Volkskrant plaatste onlangs een artikel over de problemen bij de Fortisbank met als kop 'Je leest de angst op de gezichten'. Bij het stuk werd bovenstaande foto van Martijn Beekman geplaatst waarop een motorfiets, drie mensen en een Fortisfiliaal te zien ziijn. Eén van de drie afgebeelde personen ontstak in woede toen hij op de foto in de Volkskrant werd geattendeerd: "Ik kom geregeld bij die bank. Het personeel kent mij. Ik stond met verbazing te kijken naar een man met een fototoestel die ons op de foto zette en zonder een woord te zeggen op de motor stapte en verdween. Ik heb helemaal geen angst om Fortis en wil niet worden afgebeeld als iemand die mogelijk duizenden euro's kwijtraakt. Ik voel me in mijn hemd gezet. Ik wens niet zo te worden misbruikt. Mag de krant zo'n foto zomaar afdrukken zonder mijn toestemming?"
De ombudsman antwoordt:
Ja het mag. Op de openbare weg geldt het portretrecht niet. Een fotograaf mag gewoon foto's maken van voorbijgangers, zoals de televisie ook mag filmen in drukke winkelstraten. Wie winkelend wordt gefilmd terwijl zijn werkgever denkt dat hij ernstig ziek thuis zit, heeft pech gehad.
Had de fotograaf toestemming moeten vragen? Nee, dat hoeft niet. De foto is gemaakt op de openbare weg. En omdat de fotograaf vermoedelijk niet wist wat de toon van het artikel zou worden, heeft hij de gefotografeerden ook geen toestemming gevraagd.
De ombudsman (die om onduidelijke redenen de foto op de Thomsonlaan situeert terwijl fotograaf Martijn Beekman de locatie aanduidt als Albardastraat) heeft wel begrip voor de grieven van de afgebeelde Hagenaar:
Als je klant bent bij een bank, of er in ieder geval vaak komt om geld te pinnen en je wordt herkenbaar voor een filiaal afgebeeld bij een artikel dat negatief van toon is over de bank, dan ben je niet blij. Formeel is de redactie niets te verwijten en de fotograaf ook niet. Maar de economieredactie had zich wel moeten realiseren wat ze mensen aandoet als ze hen herkenbaar bij een negatief artikel plaatst.
Citaat van de dag: Sebastião Salgado
Sebastião Salgado